طبس-سیدابوالفضل حقانی-نمایندگی یزدفردا:حجت‌الاسلام سيد ابراهيم مهاجريان در همايشي كه به مناسبت هفته سلامت در طبس برگزار شد اظهار داشت: اروپا و آمريكا در زمينه علم پزشكي پيشرفت قابل توجهي كرده است اما با اين وجود شاهد هستيم كه روز به روز بر تعداد بيماران رواني در اين مناطق افزوده مي‌شود. وي ادامه داد: به‌طور قطع افزايش بيماري‌هاي رواني در اروپا و آمريكا به دليل استرس و نبودن آرامش خاطر در بين مردم آن و از همه مهمتر بي‌ايماني آنهاست.

گناهان جديد، بلاهاي جديد مي‌آورد امام جمعه طبس با اشاره به سخني از امام كاظم (ع) كه مي‌فرمايند: «هر چه مردم گناه تازه مرتكب شوند، خداوند هم آنها را به بلاهاي جديد مبتلا مي‌كند» و افزود: بسياري از بيماري‌هايي كه امروز وجود دارد پيش از اين در دنيا سابقه نداشته و علاوه بر اين روز به روز امراض و بيماري‌هاي جديدي كشف مي‌شود كه اين به دليل شيوع ظلم، ستم و خونريزي در سراسر جهان و ارتكاب جوامع به گناهان جديد است.

تامين سلامت تنها در صورت توجه به مسائل جسمي و روحي وي ضمن گراميداشت هفته سلامت به بيان ديدگاه اسلام درباره سلامت پرداخت و يادآور شد: از نظر اسلام، چه زيان رساندن به خود و چه ضرر رساندن به ديگران ممنوع و حرام است كه بر اين اساس هيچ شخصي حق ندارد سلامت خود و جامعه را به هر نحوي به خطر بياندارد. مهاجريان خاطرنشان كرد: دين مبين اسلام داراي نگرش و جهان‌بيني گسترده و همه جانبه است و همواره در تمام زمينه‌ها به مسائل مادي و معنوي، و جسمي و روحي در كنار يكديگر معتقد است و تامين سلامت جامعه را در صورت توجه به مسائل معنوي در كنار مسائل مادي ممكن مي‌داند.

ياد خداوند از ابتلا به بيماري‌هاي رواني جلوگيري مي‌كند وي بيان داشت: تامين سلامتي داراي اهميت زيادي است كه براساس نظر پزشكان تامين سلامت فرد و جامعه بيشتر از طريق تغذيه مناسب، داشتن امنيت و عدم تشويش خاطر و استرس حاصل مي‌شود كه يكي از مهمترين راه‌هاي احساس اطمينان و امنيت و جلوگيري از استرس، ايمان به خدا و به ياد داشتن هميشگي خداوند متعال است.

مصرف بي‌رويه داروها سبب مقاومت دارويي مي‌شود سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان طبس نيز در ابتداي اين همايش با توجه به شعار «مقاومت به داروهاي ضدميكروبي، يك تهديد جهاني» سازمان بهداشت جهاني، به ارائه توضيحاتي درخصوص اين نامگذاري پرداخت و اظهار داشت: قبل از كشف آنتي‌بيوتيك‌ها بسياري از مردم بر اثر بيماري‌هاي عفوني جان خود را از دست مي‌دادند، كه از 70 سال پيش با كشف آنتي‌بيوتيك‌ها انقلابي در علم پزشكي رخ داد، اما در طول اين 70 سال به دليل مصرف بي‌رويه داروها به‌ويژه آنتي‌بيوتيك‌ها يا به اصطلاح عاميانه چرك خشك‌كن‌ها، مشكلي با عنوان مقاومت دارويي به وجود آمد. دكتر جواد سهيلي ادامه داد: مقاومت دارويي به اين معني است كه عوامل بيماري‌زا مانند باكتري‌ها، ويروس‌ها و قارچ‌ها براثر جهشي كه در آنها ايجاد مي‌شود نسبت به آنتي‌بيوتيك‌ها مقاوم مي‌شوند و در واقع ديگر آنتي‌بيوتيك‌هاي گذشته تاثير خود را از دست مي‌دهند.

آنتي‌بيوتيك‌ها كارايي خود را از دست داده‌اند وي افزود: به دليل ايجاد مقاومت دارويي، آنتي‌بيوتيك‌هاي قوي‌تر نسل‌هاي دوم، سوم و چهارم به بازار آمد كه متاسفانه طي چند سال اخير حتي بسياري از آنتي‌بيوتيك‌هاي قوي نيز كارايي خود را از دست دادند كه بر اساس نظر سازمان بهداشت جهاني اگر اين تعداد آنتي‌بيوتيك قوي نيز تاثيرگذاري خود را به‌طور كامل از دست بدهد عملا به وضعيت 70 سال قبل برمي‌گرديم.

مصرف بي‌رويه و عدم تكميل دوران درمان، علت اصلي مقاومت دارويي سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان طبس از مهمترين عوامل ايجاد مقاومت دارويي نسبت به آنتي‌بيوتيك‌ها را، مصرف بي‌مورد يا بي‌رويه آنتي‌بيوتيك‌ها و مصرف ناقص داروها و عدم تكميل دوران درمان دانست و بيان داشت: هر ايراني در طول سال به طور متوسط 339 بار دارو مصرف مي‌كند كه اين ميزان معادل چهار برابر ميانگين جهاني بوده، در 50 درصد نسخه‌هاي دارويي كشور آنتي‌بيوتيك تجويز شده، 20 درصد داروهاي مصرفي در ايران به صورت خودسرانه و بدون تجويز پزشك استفاده شده، و ايران از لحاظ مصرف دارو جزو 20 كشور پرمصرف دنيا و بعد از چين دومين كشور پرمصرف آسياست.

وي عنوان كرد: از سال 2006 تاكنون مبلغي معادل 5.1 ميليارد دلار براي كشف درمان‌هاي جديد و مقابله با بيماري‌هايي كه ميكروب مربوط به آنها در مقابل آنتي‌بيوتيك‌ها مقاوم شده‌اند اختصاص يافته است. در پايان اين همايش، از تعدادي از خيراني كه با شبكه بهداشت و درمان شهرستان طبس همكاري داشت‌اند تقدير شد كه بر اين اساس آقايان احمد هاديان، محمدعلي باقري و جعفر ايلخاني لوح سپاس دريافت كردند.

همچنين از كاركنان شبكه بهداشت و درمان شهرستان طبس كه در سال گذشته به افتخار بازنشستگي نائل آمده‌اند شامل محمدرضا مالك‌زاده، ذبيح‌الله محسنان، سيد علي‌اكبر عزيزي‌ثاني، محمدحسين فاطمي، فاطمه عبدالهي، مهدي حسيني و حسن كماليان‌مقدم و برخي از كاركنان نمونه اين شبكه شامل زهرا قاسم‌زاده، جواد يوسف‌زاده، عليرضا خبير، عباس عزيزايي، مرتضي بورنگ، روح‌الله كوثري، مريم بيابانكي، زهرا نبيان‌ثاني، محمدرضا شبانيان و مريم محمدي با اهداي لوح و هدايايي تقدير شد. منبع:فارس

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا